علی سجاد فاطمی موحد

گاه‌نوشت‌های شخصی و عمومی

91 سؤال که در خواستگاری بپرسید / مهمترین سوالات خواستگاری

بسم الله الرحمن الرحیم

در مطالعاتی که پیرامون ازدواج داشتم چنین خواندم که نباید احساسات و عواطف را درگیر انتخاب همسر کرد، لذا انتخاب باید عاقلانه باشد و بعد از ازدواج ابراز احساسات و عشق باشد، در غیر این صورت، انتخاب عاقلانه نیست زیرا انتخاب تحت تأثیر احساسات است و عیوب دیده نمی‏شود، و اگر چنین انتخابی صورت بگیرد، پس از مدتی زوجین چون احساسات فروکش می‎کند، زوجین عیوب یکدیگر را می‎بینند و متوجه انتخاب غیر عاقلانه می‎شوند و زندگی به سمت تلخی می‎رود! 

سوالاتی را آماده کردم که با طرح آن در جلسه خواستگاری، میزان  نزدیکی‎های اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و فکری طرف مقابل را بدانید.

توصیه اکید میشود این سوالات پرسیده شود و سوالاتی که گزینه‌ای هست، بر حسب پاسخ طرف مقابل، گزینه پاسخ انتخاب شود و در پایان میزان نزدیکی سنجیده شود؛ نه اینکه به صورت برگه داده شود!!! و اگر به هر دلیلی این کار را کردید، حتما به صورت شفاهی بپرسید تا میزان صحت پاسخ ها مطلع شوید


 سوالات تشریحی 

 

1.         چرا میخواهید ازدواج کنید؟ هدفتان از ازدواج کردن چیست؟

2.         چه چیزی در زندگی نظر قطعی تان را عوض میکند؟

3.         اولیت­مندترین چیز در زندگی شما چیست؟

4.         چه چیز باعث میشود تا تقاضای خاتمه زندگی مشترک را بدهید؟

5.         در زندگی به چه چیزهایی خیلی حساس هستید؟ و چه چیزهایی برایتان اهمیت دارد؟

6.         از چه چیزهایی میترسید؟ (لطفا بنویسید)

7.         چه خواسته و آرزوهایی دارید؟ کلیّت دعاهایتان چیست؟

8.         چه انتظاراتی از همسر خود دارید؟ (لطفا لیست کنید)

9.         اگر انتظارات شما توسط همسرتان اجراء نشود، (درحالیکه میتواند اما بی اعتنا است) چه واکنشی نشان میدهید؟

10.      اگر انتظارات شما توسط همسرتان اجراء نشود (درحالیکه میخواهد انجام دهد اما نمیتواند) ، چه واکنشی نشان میدهید؟

11.      اگر انتظارات شما توسط همسرتان اجراء نشود (درحالیکه میتواند اما دلائلی برای عدم انجام آن دارد) ، چه واکنشی نشان میدهید؟ (لطفا واکنش خودتان را در صورتی که دلائل برایتان قابل قبول است و درصورتیکه دلائل  قابل قبول نیست بنویسید)

12.      الگویتان تان به صورت همه جانبه در زندگی کیست و برای اینکه شبیه آن الگو بشوید چه اقداماتی کرده اید؟

13.      چه شخصیت هایی را از افراد مشهور دوست دارید؟ (نام ببرید) و علت علاقه شما به آن ها چیست؟

14.      برای زندگی آینده‏ی خود چه برنامه ها و اهدافی دارید و قلهی اهداف تان چیست؟

15.      چه چیزی در زندگی شما را به شدت ذوق زده و خوشحال میکند؟

16.      در زندگی چقدر صبورید؟ به چه دلیل؟ نمونه ایی بیاورید.

17.      چقدر سخاوت مالی و جانی دارید؟ به چه دلیل؟ در صورت ممکن نمونه ای بیاورید.

18.      در زندگی چقدر آرام هستید و از حالت عادی خارج نمیشوید؟ (نمونه ایی بیاورید)

19.      ویژگی های بد خودتان را لیست کنید.

20.      ویژگی های خوب خودتان را لیست کنید.

21.      ویژگی های خاص خودتان را لیست کنید.

22.      آیا شما انسان متفاوتی نسبت به سایر دختران هم سن و سال خود هستید؟ اگر پاسختان مثبت است، در چه زمینه هایی؟

23.      از چه چیزهایی متنفر هستید؟

24.      به چه چیزهایی به شدت عشق میورزید تا حدی که حاضرید جانتان را هم فدایش کنید؟

25.      بخشش و گذشت را در زندگی چقدر رعایت میکنید؟ چرا؟ نمونه ای لطفا بنویسید.

26.      مطالعات مذهبی شما چه اندازه ای است؟ آیا برنامه‌ای برای مطالعه دارید؟

27.      به چه علوم و دروسی علاقه دارید؟

28.      در اجتماع چگونه شخصیتی هستید؟ شخصیتی پرکار و حلال مشکلات و با ارتباطات بالا یا.... (لطفا شرح دهید)

29.      هدف شما از زندگی چیست؟ اصلا آرمان­گرا هستید؟ چرا؟ برای رسیدن به اهداف‌تان چه تلاشی می‌کنید؟ کدام راه‌ها را می‌گزینید؟ در چه مرحله از رسیدن به اهداف‌تان هستید؟ اگر به اهداف‌تان نرسیدید چه میکنید؟

30.      وقات فراغت خود را چگونه سپری می‌کنید؟ اوقات فراغت خود را چگونه سپری می‌کنید؟

31.      در چه زمینه هایی توانایی و تخصص دارید؟

32.  آیا تا کنون خواستگار داشتید؟ اگر بله، چرا رد کردید؟

33.  آیا تا کنون عاشق شدید؟ اگر بله نتیجه عشق چه شد؟

34.  آیا تا کنون کسی عاشق شما شده است که شما با خبر باشید؟ اگر بله نتیجه آن عشق چه شد؟

35.  با جشن عروسی موافقید؟ اگر جشن آنچنان برگذار نشود بلکه به صورت سنتی و ساده و بسیار کم جمعیت به یک مراسم اکتفاء بشود، در این صورت نظرتان چیست؟

36.  آیا در باره ی مهریه نظر خاصی دارید؟

37.  میزان مهریه مورد نظر شما چقدر است؟

38.  اگر با مهریه مورد نظر شما موافق نشود و از آنجایی که نشانه میمنت زن آسان بودن مهریه­اش است، و مهریه چیز اندکی قرار داده شود، آیا موافقت میکنید؟

39.  آیا تا کنون در بیرون از منزل کار کردید؟ اگر آری چه کاری و چرا؟

40.  اسم و مشخصات و تاریخ تولد شما؟

41.  میزان تحصیلات شما؟

42.  سن والدین و تعداد برادران و خواهران شما با تحصیلات خانوادگی؟

43.  تحصیلات و اطلاعات دینی و معارف اسلامی شما تا چه حد است و اطلاعات دینی که تا دارید از کجا بدست آوردید؟

44.  به نظر شما زندگی بد چه نوع زندگی هست و علت بد بودن آن زندگی چیست؟

45.  تعریف شما از یک زندگی مطلوب چیست؟

46.  اگر شخصیت شما یک شخصیت مذهبی مقید به احکام الهی است، این شخصیت شما از کی ایجاد شده؟ آیا از بدو بلوغ به این صورت بودید یا خیر، بعد از مقطعی از زمان، مذهبی مقید شدید؟

47.  آیا نظرات شما زود به زود تغییر میکند؟ تا چه میزان ثبات آراء دارید؟

48.  به نظر شما چه مواردی را میتوانید به عنوان بدترین خصلت های فرد نام ببرید؟

49.  آیا در برابر کارهای خوبی در که حق افراد انجام میدهید توقع پاداش دارید؟ اگر بله تا چه میزان؟

50.  اگر به کسی خوبی و از خود گذشتی کنید، و قدر نداند و پاسخی ندهد یا اینکه پاسخی منفی بدهد، واکنش شما چیست؟

51.  تربیتی که دارید متأثر از کجاست و چه شخصیت­هایی؟

52.  تعریف شما از رفاه چیست و رفاه را در چه می­بینید؟

53.  با توجه به تعریف شما از رفاه، چقدر دوست دارید به آن رفاه پرداخته شود؟

54.  اگر بخشی از آن رفاه که مربوط به همسر شماست برآورده نشود (یا عمدا یا درصورت عدم توان همسر) واکنش شما چیست؟ (لطفا در هر دو صورت بگویید)

55.  آیا در زندگی دچار سختی های زیادی شده­اید؟

56.  در زندگی خودتان تا حالا، چقدر رفاه داشته اید؟

57.  از نظر خانواده و دوستان و اجتماع، چگونه شخصیتی هستید؟

58.  آیا فردی قابل اعتماد و امین هستید؟ چرا؟

59.  در زندگی مشترک، بیشترین اوقات مشترک را دوست دارید زن و شوهر به چیزی بپردازند؟

60.  در صورتیکه مقدور است، نمونه­ای از بهترین و بدترین خاطره زندگی تان را بگویید.

61.  در 24 ساعت اوقات روزانه، بیشتر وقتتان را بر روی چه میگذارید، که نتیجه آن چه بشود و چرا؟

62.  مهمترین کارها و وظایف زن را در همسرداری چه چیزهایی میدانید و به آن عمل خواهید کرد؟ لطفا به ترتیب اولیت ذکر کنید

63.  اگر شما حاضر باشید با شخص موردنظرتان ازدواج کنید اما ولی شما اجازه ندهند و خانواده مخالفت کنند، واکنش شما چیست؟ آیا برای پذیرفتن آن اصرار میکنید؟ یا تمام تلاش خودتان را به خرج میدهید؟

64.  حرف های ناگفته پایانی شما؟


 سوالات کوتاه

Ø      پایبندی شما به احکام شرعی تا چه حدی است؟

الف: سعی می‌کنم به تمامی وظایف واجب خود عمل کنم و از تمامی محرمات پرهیز کنم
ب: اکثر واجبات خود را انجام داده و از اکثریت گناهان پرهیز می‌کنم؛ برخی از واجبات عمداً ترک یا برخی محرمات را عمداً انجام می‌دهم.

ج: پایبندی ندارم (پایبندی من متوسط رو به پائین است و ضعیف‌تر از گزینه «ب«)
د: اصلا پایبندی به احکام شرعی ندارم.


Ø       تا چه حد موافقید و همکاری می‌کنید که فضای خانه از تمامی محرمات الهی همانند غیبت و دروغ و... به صورت کامل خالی باشد؟

الف: کاملا موافقم و همکاری می‌کنم
ب: موافقم و همکاری می‌کنم
ج: تقریبا موافقم و تقریبا همکاری می‌کنم (احتمال داره بعداً مخالفت کنم و همکاری نکنم)
د: موافق نبوده و همکاری نمی‌کنم.


Ø      می‌دانید که حد حجاب آن است که تمام بدن را به جزء وجه و کفین بپوشانید اما چادر، حجاب برتر و شایسته زن مؤمنه است؛ بنده مایلم شما تمام بدن حتی وجه و کفین را نیز در برابر نامحرم بپوشانید، با این مورد چقدر موافقید؟

الف: کاملا موافقم
ب: موافقم
ج: تقریبا موافقم (احتمال داره بعداً مخالفت کنم)
د: موافق نیستم


Ø      چقدر اینترنت کار کرده اید؟

الف: به حد ضرورت کار کرده ام.
ب: فراتر از حد ضرورت کار کرده ام و در شبکه های اجتماعی اینترنت نظیر فیسبوک نیز عضو بودم
ج: حرفه ای ام.
د: اصلا کار نکردم


Ø      چقدر در موبایل و کامپیوتر بازی کرده و می‌کنید؟

الف: بازی ها را نمیپسندم و بازی نکردم
ب: قبلا مقدار نه چندان زیاد بازی میکردم ولی ترک کرده ام
ج: از گذشته تا الان بصورت متوسطه بازی می‌کنم
د: خیلی زیاد اهل بازی های کامپیوتری ام.


Ø      تمایلی ندارم بدون ضرورت و نیاز شرعی و عقلانی بدون اجازه­ی من از منزل خارج شوید و همچنین کار در بیرون منزل را نمی‎پسندم - مگر آنکه ضرورتی ایجاب کند  با این مورد چقدر موافقید؟

الف: کاملا موافقم
ب: موافقم
ج: تقریبا موافقم (احتمال داره بعداً مخالفت کنم)
د: موافق نیستم

 

Ø       نظر شما در مورد سکونت دائمی در کشورهای اروپایی چیست؟

الف: قلبا رضایت ندارم و تا حد ممکن مخالفت خودم را اعلام میکنم اما چون شوهرم می‌خواهد ممانعتی ندارم
ب: رضایت قلبی ندارم و مخالفتی هم نمیکنم
ج: تقریبا مخالفم (احتمال داره بعداً موافقت کنم)
د: رضایت کامل قلبی دارم


Ø      با رفتن من یا فرزندان به جبهه که احتمال کشته شدن یا مجروح شدن است چقدر موافقید؟

الف: کاملا موافقم و رضایت قلبی دارم
ب: موافقم
ج: تقریبا موافقم (احتمال داره بعداً مخالفت کنم)
د: موافق نیستم

 

Ø      با انفاقات مالی و جانی زیاد من به حدی که ممکن است مقداری زندگی خودمان را تحت تأثیر قرار دهد در هر زمان و مکان چقدر موافقید؟

الف: کاملا موافقم
ب: موافقم
ج: تقریبا موافقم (احتمال داره بعداً مخالفت کنم)
د: موافق نیستم


Ø      دوست دارم ارتباطات شما با افراد دنیا زده و بی‌تقوا از خویشان [به دلیل عدم آسیب شما و فرزندان] تنها به حد ضروری و واجب محدود شود، با این مورد چقدر موافقید؟

الف: کاملا موافقم
ب: موافقم
ج: تقریبا موافقم (احتمال داره بعداً مخالفت کنم)
د: موافق نیستم

 

Ø      هنگام برخورد با مشکلات معمولا از چه کسی تقاضای کمک یا مشورت میکنید؟

الف: پدر
ب: مادر
ج: پدر و مادر
د: اقوام

هـ: دوستان

و: راه کار را در مطالعات پیدا میکنم

ز: با کسی مطرح نمیکنم، سعی میکنم خودم به تنهایی مشکل خودم را حل کنم

ح: برخورد خاصی ندارد، متفاوت است


Ø      چند تا دوست صمیمی دارید؟

الف: 1
ب: 2
ج: 3
د: بالای 5

هـ: زیر 10


Ø      تا چه اندازه با دوستان صمیمی خود، صمیمی هستید؟

الف: تا اندازه‌ای که اسرار یکدیگر را میدانیم و محرم راز همدیگر هستیم

ب: اندازه معمولی

ج: کمتر از اندازه معمولی

 

Ø     اگر در زندگی کمبودهای مالی و رفاهی (از قبیل مشکلات اقتصادی، مستأجری، قرض، مریضی و ...) شدت بیابد واکنش شما چیست؟


الف: راضی ام به رضای خدا و با به پای همسرم هستم و کمک‌کار او خواهم بود

ب: سعی میکنم بسازم اما تحمل چنین شرایطی برایم واقعا سخت است، اما در هرصورت تلاش میکنم سازگاری کنم

ج: اگر چنین شود، زندگی ام تیره و تار میشود و طاقت آن را ندارم

د: فوق توان من است، تقاضای طلاق میکنم.


Ø      سابقه بیماری روحی (از قبیل افسردگی، وسواس فکری، وسواس عملی و ...) در شما یا خانواده یا خویشاوندان خونی نزدیک شما وجود دارد؟

الف: بله

ب: خیر

ج: نمیدانم



Ø      رابطه‏ی شما با مُد و مُدگرائی در چه سطحی است؟

الف: من مُد گرا هستم و سعی میکنم به هر قیمتی که باشد،مُد را در تمام موارد رعایت کنم

ب: مُد را تحت ضابطه شرعی و عرفی رعایت میکنم

ج: گاه گاهی سعی میکنم از مُد عقب نمانم

د: برای من اصلا ارزشی ندارد

 

Ø      نظرتان در مورد بودن تجملات در زندگی چیست؟

الف: من یک تجملاتی ام.

ب: تجملات زیبائی زندگی است، دوست دارم داشته باشم.

ج: فرقی نمیکند

د: اهل تجملات نیستم و دوست ندارم تجملاتی باشم


Ø      نظر شما در مورد یک زندگی ساده و زاهدانه که آنچه نیاز واقعی است داشته باشیم و آنچه نیاز واقعی نیست یا مازاد نیاز است، نداشته باشیم، چیست؟

الف:  عاشق چنین زندگی هستم

ب: زیاد موافق نیستم اما مخالفت نمیکنم

ج: کاملا مخالفت میکنم

 

Ø      نظر مردم در زندگی برایتان چقدر مهم است؟

الف: نظر مردم برایم مهم است، میخوام طوری زندگی کنم که مورد تأیید همه‎ی مردم باشم.

ب: اگر برایم درستی کاری ثابت شود، نظر مردم برایم هیچ ارزشی ندارد

ج: سعی میکنم به هر قیمتی مردم را طرفدار و راضی از خود نگه دارم


Ø      در زندگی نظر چه افرادی برایتان مهم است و به آن ترتیب اثر میدهید؟ ( به ترتیب اولیت)

الف: شوهر، والدین، دوستان، خویشان

ب: والدین، شوهر، دوستان، خویشان

ج: دوستان، شوهر، والدین، خویشان

د: شوهر، دوستان، والدین، خویشان

 

Ø      توقع بنده از همسرم آن است که آنچه را خداوند بر او واجب کرده [که تمکین و عدم خروج از منزل بدون اذن شوهر] رعایت شود، و لذا چون خداوند بر شما واجب نکرده در خانه کار کنید، غذا بپزید، ظرف و لباس بشویید، اتو کنید و ... من هم بر شما اجباری ندارم زیرا اصلا چنین حقی ندارم و تبعاً هر زمانی دوست داشتید می‌توانید این موارد را انجام ندهید. با توجه به این مطلب، یکی از گزینه های ذیل را انتخاب کنید یا اگر پاسخ شما در بین گزینه‏ها نیست، پاسختان را بنویسید.

الف: فقط آنچه خداوند واجب کرده را انجام میدهم و بقیه کارهای خانه را انجام نمیدهم

ب: آنچه خداوند واجب کرده را انجام میدهم و بقیه کارهای خانه را گاهی انجام میدهم

ج: همچون بسیاری از زنان خانه دار هم تکالیف واجب را انجام میدهم و هم کارهای خانه را

 

Ø      ملاک شما برای انتخاب همسر چیست؟

الف: تدین، اخلاق، زیبایی، ثروت

الف: تدین، اخلاق، زیبایی

ج: تدین و اخلاق

د: تدین

هـ: اخلاق و زیبایی

و: زیبایی و ثروت


Ø      در تنهایی چه احساسی دارید؟

الف:  ازتنهایی متنفرم و سعی میکنم همیشه با اجتماع باشم

ب: گاه گاهی تنهایی را میپسندم تا با خودم باشم

ج: گاه گاهی تنهایی را میپسندم تا با خودم باشم و در مورد مسائل مهم تفکر کنم

د: عاشق تنهایی ام


Ø      چه زمانی تنهایی را انتخاب میکنید؟

الف: زمان برخورد با مشکلات جهت دعا

ب: زمان خوشی ها

ج: زمان خستگی روحی

 

Ø      وقت گرفتاری و ناراحتی چه میکنید؟

الف: در تنهایی گریه میکنم و برای رفع آن دعا میکنم

ب: سعی میکنم فقط در جایی تنها باشم

ج: با دیگران مشورت میکنم

د: الف و ج

هـ: ب و ج

ز: خودم و مشغول میکنم و از یاد میبرم

ح: بستگی داره چه نوع گرفتاری و ناراحتی باشه


Ø      میزان تبعیت شما از شوهر و حرف پذیری؟

الف: کاملا مطیع هستم مگر در جاهایی که خلاف دستورات دینی باشه

ب: سعی میکنم اطاعات کنم (بعد اختلاف مخالفت در بعضی موارد هست)

ج:  من خود رأی هستم زیر بار حرف شوهر نمیرم


Ø      در زندگی مشترک، باید مرد سالاری باشد، حرف اول و آخر را مرد بزند و  نظر او اصل باشد، چقدر موافقید؟

الف: کاملا موافقم

ب: موافقم

ج: قبول دارم اما باید در برخی موضوعات سن سالاری باشد

د: معقتدم باید زن سالاری حاکم باشد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
* اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک *

قال رسول الله (ص): إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی مَا آذَاهَا
ترجمه: همانا فاطمه پاره‌ی تن من است، هرکه او را آزار دهد مرا آزار داده است.


*** اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ***

مده از جنت و از حور و قصورم خبری
جز رخ دوست نظر سوی کسی نیست مرا

(قسمتی از غزل حضرت امام خمینی قدس الله سره الشریف)
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان