علی سجاد فاطمی موحد

گاه‌نوشت‌های شخصی و عمومی

استدلال استاد قرائتی مبنی بر رد قمه زنی

قمه زنی

بسم الله الرحمن الرحیم

نظر مراجع تقلید را در مورد قمه زنی از این صفحه با نظرات مراجع دیگر به صفحه دیگری منتقل کردم، برای دیدن نظرات مراجع تقلید (بیش از 20 مرجع عظام تقلید) بر روی لینک «نظر مراجع تقلید در مورد قمه زنی» کلیک کنید.

نظر مراجع تقلید در مورد قمه زنی به زبان انگلیسی (کلیک کنید)



ابتداء چند کلمه از خودم می‌نویسم و سپس صحبت های آقای قرائتی را قرار می‌دهم.

بیبنید عزیزان در اسلام به ما دستور دادند شعائر الهی را زنده بداریم و عزاداری کنیم، اما هیچگاه از شیوه ای عزاداری صحبت نکردند، انتخاب شیوه به دست خود ماست مشروط بر اینکه: 1- موجب وهن مذهب نشود. 2- طوری باید که بی احترامی به اهل بیت (ع) محسوب نشود و با شأنیت ایشان منافات نداشته باشد. 3- موجب ضرر قابل توجه ایی به بدن انسان نشود.

آیا میدانید بسیار هستند و بودند کسانی که متمایل به اسلام و تشیع شدند اما بخاطر این اعمال وهن آمیز از تشرف به اسلام و تشیع منصرف شدند؟؟؟ در واقع قمه زنی سد راه هدایت شان شد!

در برخی کشورهای آمریکایی و غربی سربریدن مرغ در انظار عمومی بخاطر ترویج خشونت ممنوع است اما از قمه زنان حمایت میکنند و پولیس و دکتر و آمبولانس میدهند تا آزادانه علنی قمه بزنند! و در شبکه های ماهواره ایی آن را پوشش سرتاسری میدهند. آیا به ذهن شما خطور نمیکند که دشمنان ما خوب فهمیدند از این قسمت میتواند به پیکر شیعه لطمه بزنند و مانع پیشرفت آن شوند؟ مانع پیشرفت شیعه ناب همان و تأخیر در فرج امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف به دلیل تضعیف زمینه های ظهور همان! لطف تأمل کنید...

بنده اگر متولد یکی از کشورهای خارجی می‎بودم و پدر و مادرم کافر می‎بودند و نام شیعه به گوش‎ام می‎خورد و می‎خواستم در مورد حقانیت مذهب شیعه تحقیق کنم، اگر در گوگل واژه Shia Muslim را جستجو ‎ می‎کردم تا تصاویر مسلمانان شیعه را ببینیم، و برایم تصاویر قمه زنی و خون و خشونت و جراحت و تیغ زدن مادر برای فرزند کوچکش و ... را می‎دیدم ممکن بود همان موقع از تحقیق خود صرف نظر کنم و به جمع مخالفین مذهب شیعه بیپوندم.

آخر برادر من، خودت را جای چنین شخصی بگذار، آیا این کار موجب بیزار شدن جهان از این مذهب حقه نمی‎گردد؟

استدلال استاد قرائتی بر رد قمه زنی

به نقل از سایت رجا نیوز، حجت الاسلام قرائتی در خاطره ای که مجله مبلغان، در شماره ۳۹ فروردین ۱۳۸۲،منتشر شده است، از استدلال قرآنی جالبی که برای متقاعد کردن مردم یکی از شهرهای کشور برای خاتمه دادن به قمه زنی اینگونه سخن می گوید:
در یکی از شهرها با وجود توصیه‏های مبلغین بزرگوار مبنی بر پرهیز از قمه‎زنی، مردم به خاطر اعتقادات خود دست ‏برنمی‏داشتند. به ما گفتند به آنجا برویم و آنها را از این کار باز داریم . ایام ماه محرم بود و چون اعلام کرده بودند فلانی می‏آید و مردم ما را در تلویزیون دیده بودند، در مسجد جمع شدند.

وقتی وارد شدم گفتند: آقای قرائتی آمده‏ای برای قمه‎زنی بگویی. گفتم: شغل من چیست؟ گفتند: تو معلم قرآن هستی. گفتم: به عنوان معلم قرآن قبولم دارید؟ گفتند: بله قبولت داریم ولی حرف قمه نزنی، فقط قرآن بگو . من روی تخته نوشتم: «بسم الله الرحمن الرحیم - یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا» (۱)؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! "راعنا" نگویید، بلکه بگویید: "انظرنا".» و بعد توضیح دادم که: «یا ایها الذین آمنوا» یعنی: ای مؤمنین . «لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا» یعنی: راعنا نگویید بلکه انظرنا بگویید. راعنا نگویید یعنی چه؟ این قصه‏ای دارد و قصه‏اش این است که: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در حال سخنرانی بود، یک نفر از پای سخنرانی گفت: راعنا، یعنی مراعات ما را هم بکن . یعنی آرام‎تر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن.

این کلمه راعنا مثل کوکو است که هم می‏شود آن را با سیب زمینی درست کرد و هم با سبزی. «راعنا» را هم می‏شود از ریشه «رعی‏» گرفت و هم از ریشه «رعن‏». اگر از «رعی‏» گرفته شود به معنای «مراعات ما را بکن‏» است، ولی اگر از ریشه «رعن‏» گرفته شود، رعونت ‏به معنای خر کردن است و «راعنا» یعنی «خرمان کن.»

وقتی که مسلمانان می‏گفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معنای «مراعاتمان کن‏» را اراده می‏کردند، ولی یهودی‎ها از این کلمه استفاده کرده و گفتند: مسلمان‎ها به پیغمبرشان می‏گویند خرمان کن. در اینجا آیه نازل شد که: «یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید، "راعنا" نگویید بلکه "انظرنا" بگویید.» یعنی کلمه‏ای را که دشمن از آن سوء استفاده می‏کند به کار نبرید .

بعد از این که این آیه را تفسیر کردم، گفتم: شما که قمه می‏زنید هدفتان مقدس است و به عشق امام حسین علیه السلام این کار را می‏کنید، ولی تلویزیون کشورهای اروپایی این کار شما را دوازده مرتبه نشان داده و گفته است که شیعه‏ها دچار مرض خودآزاری هستند. دشمن از این کار شما چنین سوء استفاده می‏کند . این کار امروز شما مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده می‏کرد و قرآن کریم با آیه مورد بحث‏ به مسلمانان آن روز و امروز هشدار می‏دهد که از هر کاری که دشمن از آن سوء استفاده می‏کند پرهیز کنید. پس چون امروز دشمنان از قمه‏زنی شما سوء استفاده می‏کنند، شما دیگر قمه نزنید. گفتند: حالا فهمیدیم و دیگر قمه نمی‏زنیم .

پس از این جلسه به تهران رفتیم و آن سال در آن شهر جز چند نفر کسی قمه نزد.

مضافا اینکه استاد قرائتی فرمودند: «برای کتابی که از اقوال علما نقل کردند که قمه زدن جایزه، این کتابو نشون من دادند، خندم گرفت، گفتم میدونی چی سوال کرده از مراجع؟ گفته به عشق امام حسین میخوام چند قطره خون هدیه کنم، ایشون هم نوشته چنانچه ضرری به جسمت نزند مانعی ندارد... شما اینطور سوال کن: حضرت آیت الله العظمی، مرجع تقلید، میخوام جوری عزاداری کنم که تلوزیون های دنیا به ریش شیعه بخندند، 12 بار قمه زدن ایرانی ها را اروپا نشون داد، 12 بار! شما الان برو تو سایتها بگو شیعه، عکس قمه میاد، بینی و بین الله شیعه یعنی قمه زدن؟ شیعه دیگه هیچی نداره؟ ...شما عشقت از امام صادق بیشتره که امام صادق فقط گریه میکرد؟ تمام امامان ما گریه میکردند .... شما اینطور سوال کن که حضرت آیت الله العظمی، میخواهم آنگونه عزاداری کنم که تلوزیون اروپا 12 بار فیلم قمه زدن ایرانی رو بعضی ها شون نشون بده و اروپایی ها بخندند، این رقمی سوال کن ببینم کدوم مرجع جرأت میکنه بنویسه: بسمه تعالی جایزه! سوال انحرافی میکنی...»

فیلمی استاد قرائتی در مورد قمه زنی

(این فیلم همان متن بالاست: «برای کتابی که از اقوال علما نقل کردند...»)

پیشنهاد می‌کنم این فیلم را حتما ببینید، بسیار عالیست.

فیلم قمه زنی قرائتی


۱۵ مرداد ۱۲:۰۳ مهدی رسولی فینی
الکی داری خودتُ خسته می کنی. نرود میخ آهنین در سخت. می گن دلمون می خواد. با آدمی که می گه دلم می خواد که نمی شه بحث کرد. سواد درست و حسابی هم که ندارن. فوری هم به علت مخالفت با شعائر حسینیه لعن می شی. من تجربه شُ داشتم. کلی بد و بیراه بهم گفتن.

قمه بر پیکر شیعه میخورد نه بر سر آنان!
باید از خون ریزی پیکر شیعه تا جایی که میتوانیم جلوگیری کنیم.

اجرکم عند الله. موفق باشید.
۲۰ مهر ۱۱:۲۹ ... یک بسیجی ...
« امام سجاد(ع) فرمودند: "عموی ما (حضرت عباس.ع) در بهشت مقامی دارد که همه ی شهدا به او غبطه می خورند"
از ویژگی های حضرت عباس.ع که چنین جایگاه رفیعی دارند:
همراهی با ولی، ایمان استوار، بصیرت نافذ، وفاداری، ادب »

التماس دعا
دمت گرم
۰۱ آبان ۱۸:۵۴ نواب همتیان
سلا احسنت تم 
لطفا درمورد کسانی که میگویند که ما سگ هستیم مطلب بزارید
باتشکر
احسنت برادر نمیدانم قمه زنی  اصلا مستحب بوده یا خیر اما الان مکروه منکر است به دلایل زیادی که میدانیم درود بر شما که به واجب نهی از منکر عمل میکنید.

باتشکر از نظر شما
برخی از مراجع گذشته قمه زنی را مستحب می‎دانستند ( آن زمانی که رسانه ها به این شکل نبود و موجب وهن مذهب نمی‎شد و بر علیه شیعه استفاده نمی‎شد)
ولی اکنون بسیاری از مراجع با توجه به تغییر شرایط، قمه زنی را حرام می‎دانند.

۲۲ دی ۱۳:۴۲ اکبرزاده
منم قمه زنی رو اصلا قبول ندارم گروهی رو میشناسم که از اعضایی خانواده ام داخل اون گروهن و خیلی شدید به قمه زنی اعتقاد دارن هر دلیلی هم که براش میارم قبول نداره تا جایی که دید همه رو نسبت به من خراب کرده بود خلاصه ما که دیدیم هیچ چیز فایده نداره تازه بدتر از قبلم شد بیخیال شدیم. اینجور ادما از امام سجاد علیه السلام جلوتر میرن 
سلام
عالی بود. اجرتون با آقا امام زمان.

سلام
ممنونم

۰۴ آبان ۰۱:۰۶ متین لاسمی
آقای قرائتی فوق العاده دین رو ساده بیان میکنن. سپاس از ایشون و همچنین شما.
حالا اگر در خفا باشه چه مشکلی داره؟

در بین نظر مرجع تقلیدتان این سوال را جستجو کنید.

طبق نظر آیت الله خامنه ای حفظه الله چه علنی چه مخفی حرام است.

منبع: www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920819001509

باسلام به نظر بنده خیلی از افرادی که قمه میزنند اطلاع ندارند که این کارشان تا چه میزانی به مکتب شیعه لطمه میزند باید در مناطق در گیر بیشتر کار فرهنگی و اطلاع رسانی شود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
* اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک *

قال رسول الله (ص): إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی مَا آذَاهَا
ترجمه: همانا فاطمه پاره‌ی تن من است، هرکه او را آزار دهد مرا آزار داده است.


*** اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ***

مده از جنت و از حور و قصورم خبری
جز رخ دوست نظر سوی کسی نیست مرا

(قسمتی از غزل حضرت امام خمینی قدس الله سره الشریف)
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان