علی سجاد فاطمی موحد

گاه‌نوشت‌های شخصی و عمومی

نظر بیش از 25 مرجع تقلید در مورد قمه زنی. مراجع چه می‌گویند؟

نظر مراجع درباره قمه زنی

بسم الله الرحمن الرحیم
 
جهت اینکه بدانید در عصر حاضر دشمنان اسلام کمال استفاده را علیه شیعه از قمه زنی می‎کنند لطفا به صفحه «استدلال استاد قرائتی مبنی بر رد قمه زنی» مراجعه کنید. 
اکنون فتوای مراجع عظام تقلید را (هم از مرحومین و هم از مراجعی که در قید حیات اند) درباره قمه زنی بخوانید. خوشحال میشوم صفحه «نظرات مراجع در مورد قمه زنی» را با استفاده از امکاناتی که دارید به اشتراک بگذارید.
نظر مراجع در مورد قمه زنی

برای نمایش فتوا آیات عظام که بیش از بیست مرجع هست در مورد قمه زنی، به ادامه مطلب رجوع کنید.
نظر آیت الله العظمی علامه سید محسن امین در مورد قمه زنی
آیت الله العظمی علامه سید محسن امین (رح)
 
قمه‏ زنى و اعمالى دیگر از این قبیل در مراسم عزادارى حسینى به حکم عقل و شرع حرام است و زخمى ساختن سر، که نه سود دنیوى دارد و نه اجر اخروى، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه‏‌ى اهل‎ بیت را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشى قلمداد میکنند و شکى نیست که این اعمال ناشى از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایت ‏خدا و پیامبر و اهل‎بیت اطهار نیست و البته تغییر نام این اعمال در ماهیت و حکم شرعى آن که حرمت است، تغییرى نمیدهد.

منبع: (اعیان الشیعه، محسن امین، ج 10، ص 363) به نقل از «قمه زن ما هر دو شیعه هستیم... به حرفام فکر کن»
 
نظر آیت الله خویی در مورد قمه زنی
نظر آیت الله العظمی خویی (رح)
 

اگر قمه‌ زنی و زنجیرزنی با قلاب‌های فلزی که در ماه محرم انجام می‌گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمسخر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست.

 

منبع: (المسائل الشرعیه، استفتاء‌ات الامام الخویی، العبادات؛ والطریق النجاة، ج 2، ص 445) به نقل از «قمه زن ما هر دو شیعه هستیم... به حرفام فکر کن»
 

نظر امام خمینی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (رح)
 
س 38 - آیا قمه زدن در عزاى حضرت إمام حسین علیه السّلام جائز است یا نه؟
ج - اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولى در این زمان این عمل نشود.

س: 42 - قمه زنى و سینه زدن با بدن برهنه در انظار عمومى چه حکمى دارد؟
ج - در شرائط و اوضاع کنونى از قمه زدن خوددارى شود، و عزادارى و سینه زدن مانعى ندارد.

منبع: (استفتاءات امام خمینى؛ ج 3، ص: 581 و 583) به نقل از سایت امام خمینی (رح) / در صورت عدم دسترسی به سایت نسخه آرشیو شده از سایت را در این آدرس ببینید.
 
نظر امام خامنه ای در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مد ظله العالی)
 
قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى، از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه‏ اى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمان­هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏ شود. بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست.
 
منبع: (استفتائات آیت الله خامنه ای، ص 326، مسئله 1461) - به نقل از پاسخگو

حجت الاسلام فلاح‌ زاده نماینده پاسخ به احکام حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز در پاسخ به این استفتاء گفت: «به نظر حضرت آیت الله خامنه‌ای قمه زنی و تیغ زنی چه از روی عشق و علاقه باشد و چه غیر از آن و به هر صورت چه علنی و چه مخفی حرام است و بایستی از این کار پرهیز شود».

منبع: فارس نیوز
 
نظر آیت الله سیستانی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی)
 
باید از کارهایی که عزاداری را خدشه دار می کند اجتناب شود.

منبع: (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، ج3، ص34 ) به نقل از فتن
 
از آیت الله فقیه ایمانی (نماینده مراجع تقلید در اصفهان) توسط فتن پرسیده شد: مدعیان جواز قمه زنی، میگویند آیت الله سیستانی نیز حکمی مبنی بر جواز  صادر کرده اند. جنابعالی به عنوان نماینده مراجع تقلید در اصفهان، نظرتان را بیان کنید.
 
آیت الله فقیه ایمانی [در پاسخ فرمودند]: آیت الله سیستانی هم قمه زنی را حرام اعلام کردند و حرفهایی که از جانب ایشان مبنی بر جواز قمه زنی میزنند صحت ندارد.

سپس فتن دوباره از ایشان می‎پرسد: نظر آیت الله سیستانی درباره حرمت قمه زنی چگونه برای حضرتعالی ثابت گردید؟

آیت الله فقیه ایمانی [پاسخ دادند]: بنده پسر برادرم، داماد ایشان است. پسر برادرم را محضر ایشان فرستادم و ایشان هم مانند آیت الله وحید فرمودند که قمه زنی حرمت دارد.

منبع: متن و فیلم کامل مصاحبه با آیت الله ایمانی را در سایت فتن مشاهده کنید.

نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)
 
س: آیا قمه زنی حرام است؟
ج: عزاداری خامس آل عبا (ع) از مهمترین شعائر دینی، و رمز بقاء تشیع است، و باید هر چه باشکوه تر برگزار گردد. شکی نیست کسانی که قمه میزنند بخاطر احساسات مذهبی و عشق به امام حسین (ع) است ولی باید توجه داشت این کار در حال حاضر خسارات بسیاری بر ما وارد کرده و دشمنان بوسیله آن سعی دارند شیعه را در جهان، منفور کنند. بنابراین در این زمان لازم است از این کار خودداری نمایند. بطور کلی، آسیب رساندن به بدن و آنچه سبب وهن مذهب باشد جایز نیست، خواه از طریق قمه زنی باشد یا زنجیرهای تیغ دار. بجای این کار، خون خود را به مراکز اهداء خون دهند و ما برای همه آنها دعا می کنیم.

منبع: استفتاء کتبی اینترنتی از دفتر آیت الله مکارم شیرازی - عکس استفتاء
 
نظر آیت الله وحید خراسانی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مد ظله العالی)
 
از آیت الله فقیه ایمانی (نماینده مراجع تقلید در اصفهان) توسط فتن پرسیده شد: یعنی شما شخصا تایید میکنید که آیت الله وحید قمه زنی را حرام اعلام کرده اند؟

آیت الله فقیه ایمانی [در پاسخ فرمودند]: بله. چرا که در این برهه از زمان که دشمنان اسلام به دنبال بهانه هستند تا جلوه تشیع را در جهان خراب کنند، ما باید دقت کنیم که از کارهایی که چهره تشیع را از بین میبرد پرهیز کنیم. یکی از افرادی که خیلی مقیدند که شخصیت و آبروی اسلام حفظ شود، آیت الله وحید هستند. باز هم میگویم شما زانو به زانوی ایشان بنشینید و ببینید چگونه قمه زنی را نفی می کنند. بنده خودم نماینده ام را محضر آیت الله وحید فرستادم و ایشان به نماینده ام فرمودند که در شرایط فعلی قمه زنی حرام است. دفتر ایشان ممکن است پاسختان راکم و زیاد بدهد!

منبع: متن و فیلم کامل مصاحبه با آیت الله ایمانی را در سایت فتن مشاهده کنید.
 
همچنان پیشنهاد میکنم این کلیپ تصویری را از آیت الله وحید خراسانی مشاهده کنید که سوال کننده پس از سوال اول می‎پرسد: «حاج آقا و همچنین قمه زنی...» آیت الله وحید خراسانی میفرمایند: «جایز نیست». البته بخاطر شلوغی محیط، بایستی بیشتر دقت کنید (با در نظر داشت تن صدا، لهجه و سرعت تکلم معظم له به راحتی قابل تشخیص است). و همچنین می‌توانید کامل این فیلم را که صورت آیت الله وحید هم در قسمتی از آن نمایان است را در این لینک ببینید.
 
پیشنهاد میکنم مقاله ی جدید «سانسور نظر آیت الله وحید در مورد قمه زنی و چند سوال مهم» را حتما مطالعه فرمایید.
 
 
نظر آیت الله شبیری زنجانی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی)
 
س. آیا قمه زنی حرام است؟
ج. برگزاری مراسم عزای اهل بیت و امام حسین علیه السلام از افضل قربات الی الله، و تعظیم شعائر الله است. مصادیق عزا نیز به خودی خود جایز است ولی چنانچه در اثر عناوین ثانوی با در نظر گرفتن شرایط زمان، مکان و... عناوینی همچون هتک به نوعی از عزاداری‌ها صادق باشد، این گونه امور جایز نخواهد بود. همچنین اگر قانونی در این زمینه وجود دارد رعایت آن بنا بر احتیاط، لازم است.

منبع: اقتباس از استفائات عزاداری سایت آیت الله العظمی زنجانی / در صورت عدم دسترسی به سایت، نسخه آرشیو شده از سایت را در این آدرس ببینید.
 
نظر آیت الله صافی گلپایگانی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)
 
س: نظر مبارک حضرت آیت الله العظمی صافی در مورد قمه زنی چیست؟
ج: بسم الله الرحمن الرحیم قمه زنی اگر ضرر معتد به و تبعات منفی دیگر نداشته باشد جایز است.

منبع: (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، ج 3، ص 34) به نقل از پایگاه ولی عصر (عج)

و از آن‌جا که امروزه به عیان مشاهده می‌شود که دشمنان اسلام و شیعه از این موضوع به شکل عجیبی از قمه‌ زنی جمعی از شیعیان سوء استفاده کرده و به همین جهت در حال حاضر تبعات منفی فراوانی بر آن بار می‌شود؛ از این رو از نظر ایشان این عمل جایز نخواهد بود. یعنی در حقیقت اگر بخواهیم از این فتوا مفهوم گیری کنیم باید نظر ایشان را به این شکل تعبیر کنیم: «اگر قمه‌ زدن ضرر
معتد به و یا تبعات منفی داشته باشد جایز نیست.» (به نقل از پایگاه ولی عصر (عج))
 
نظر آیت الله بهجت در مورد قمه زنی
نظر حضرت آیت الله العظمی بهجت (رح)
 
1830. نظر مبارکتان را در مورد قمه زنى بیان فرمایید.
ج. حکمش به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود یا دیگرى است، به حدّى که حرام باشد؛ پس اگر مضرّ نباشد و مفسده اى هم بر آن مترتب نباشد فى نفسه اشکال ندارد.

منبع: استفتائات سایت آیت الله بهجت / در صورت عدم دسترسی به سایت نسخه آرشیو شده از سایت را در این آدرس ببینید.
 
«بنابر این چون امروزه به دشمنان اسلام به شدت از قمه زنی سوء استفاده می‎کنند و دارای مفاسد زیادی است، قمه زنی مصداق مفسده ای است که آیت الله العظمی بهجت فرمودند، جهت روشن شدن مفسده ی آن به «استدلال استاد قرائتی مبنی بر رد قمه زنی» مراجعه کنید».
 
نظر آیت الله محقق کابلی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (مد ظله العالی)
 
آیت الله محقق کابلی در پیامی که در آستانه محرم الحرام 1332 دادند فرمودند: اجازه ندهید عده ای در مجالس عزداری برهنه شوند؛ یا آسیب جدی [از قبیل قمه زنی و استفاده از زنجیرهای تیغ دار و مانند آن] به بدن برسانند یا تعبیرات توهین آمیز به کار ببرند.

منبع: این پیام در سایت رسمی ایشان همراه با مهر ایشان در «این آدرس» موجود است. / در صورت عدم دسترسی به سایت نسخه آرشیو شده از سایت را در این آدرس ببینید.

یکی از مؤمنین از ایشان در مورد قمه زنی سوال اینگونه سوال نموده بود:

س: با توجه به نزدیک شدن ایام عزاداری سالار شهیدان، بعضی از مؤمنین، می‎خواخند نظر مبارک حضرتعالی را در مورد قمه زنی در ایام عزاداری، بدانند که آیا قمه زنی در عزاداری امام حسین ع جایز است یا جایز نیست؟
ج: بسمه تعالی
در فرض سوال در شرائطی که دشمنان شیعه در پی بهانه جوی علیه مذهب جعفری هستند قمه زنی حرام است... (ادامه جواب را در این تصویر که همراه با مهر ایشان است مشاهده فرمایید)
 
نظر آیت الله نوری همدانی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی)
 
آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی که در آستانه ماه محرم صادر نموده‌اند فرمودند که باید عزاداری هرچه با شکوه و عظمت‌ بیشتر برگزار گردد و هر عملی که موجب وهن مذهب و اختلاف بین امت اسلامی می‌گردد حرام است. معظم‌له قمه‌زنی و زدن زنجیر‌هایی که تیغ‌دار هستند و موجب پاره شدن بدن می‌گردد را باعث وهن مذهب دانسته‌اند و زنجیرهای متعارف و معمول که در بازار به فروش می رسند و  آسیبی به بدن نمی‌رساند را از این حکم خارج دانستند.

منبع: اقتباس از سایت رسمی ایت الله نوری همدانی / در صورت عدم دسترسی به سایت، نسخه آرشیو شده از سایت را در این آدرس ببینید.
 
نظر آیت الله فاضل لنکرانی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (رح)
 
مسئله ‎ی قمه زنی نه تنها موجب گرایش به اسلام و تشیع نمی ‎شود بلکه به علت نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم برای مخالفان ثمره ای جز نتیجه ‎ی سوء نخواهد داشت. لذا لازم است علاقه مندان به امام حسین (ع) از این گونه اعمال خودداری کنند.

منبع: (جامع المسائل، آیت الله فاضل، ج1، ص622) به نقل از فتن

سؤال 2173 :آیا قمه زنى جایز است؟  چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟

جواب: با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشى ندارد، بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (علیه السلام) از آن خوددارى کنند. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.

منبع: (جامع المسائل، فاضل لنکرانی ص 583) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله فاضل لنکرانی / در صورت عدم دسترسی به سایت نسخه آرشیو شده از سایت را در این آدرس ببینید.
 
نظر آیت الله سید کاظم حائری در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی سید کاظم حائری (مد ظله العالی)
 
خرافاتی مانند قمه ‏زنی، موجب بدنامی اسلام و تشیع است.

منبع: بخش احکام سایت تبیان
 
نظر آیت الله جوادی آملی در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مد ظله العالی)
 
[سوال] قمه و زنجیر چاقویی‌ زدن و تیغ کشیدن در مجالس عزای‌ اهل‌بیت(علیهم السلام) چه حکمی‌ دارد؟
 
[جواب] چیزی‌ که در شرایط کنونی‌، مایه وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ...، جایز نیست. چیزی‌ که مایه تعظیم شعایر است یا سبب هتک نیست، مانند زنجیر زدن، جایز است
 
منبع: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جوادی آملی / در صورت عدم دسترسی به صفحه کلمه قمه را در بین استفتائات جستجو کنید
 
نظر آیت الله مظاهری در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله العظمی مظاهری (مد ظله العالی)
 
 
163.‌ قمه زنى براى ابا عبدالله الحسین(ع) یا سایر ائمّه(ع) چه حکمى دارد؟
 
حرام است؛ علاوه بر این، در این زمان وهن برای تشّیع است و همچنین هرچه نظیر قمه‌زنی است، مانند زنجیر تیغ‌دار. ضمن آنکه مراعات قوانین هر مملکتی، مخصوصاً قوانین جمهوری اسلامی، واجب است.
 
164.‌ آیا قمه زدن به‌طور مخفی حلال است یا اینکه فتوای شریف حضرتعالی عمومیّت دارد؟
 
جایز نیست.

منبع: پایگاه رسمی آیت الله مظاهری
 
نظر آیت الله سبحانی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی سبحانی (مد ظله العالی)
 
سؤال 63. آیا قمه زنى در زمان حاضر جایز است یا خیر؟
بسمه تعالى: جایز نیست. والله العالم
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله جعفر سبحانی / استفتائات، ج1، ص31، شماره 63
 
نظر آیت الله مازندرانی درباره قمه زنی

آیت الله العظمی مازندرانی (رح)

باسمه العلیم
از منابع فقه چه لبیه و چه لفظیه بالخصوص او بالاطلاق او العموم جواز و اباحه قمه زنی فضلا از رجحان آن در مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین علیه السلام مستفاد نمی گردد، بلکه مقتضای ادله و عناوین ثانویه حرمت و عدم جواز است لذا اجتناب از آن واجب و لازم است.
برادران ایمانی می دانند که قمه را باید بر فرق قمه کشان خائن و قداره بندان جانی زد.

منبع: (قم المقدسة، اسماعیل الصالحی المازندرانی محرم الحرام 1415 - خرداد 1373) به نقل از پایگاه حوزه
 
نظر آیت الله تبریزی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (رح)
 
داخل بودن قمه زنی در عزاداری سید الشهداء و اهل بیت و اصحاب ایشان، سلام الله علیهم ثابت نیست، پس بر همه مؤمنین لازم است که آنچه را که به عنوان گونه ای عزدارای محرز و ثابت است اختیار نمایند؛ همچون گریه نمودن و سینه زنی و برپا نمودن دسته های عزاداری و حرکت آن - تا حد امکان - به سوی امکان عمومی برای عزاداری، خداوند شما را در خدمت به اهل بیت، علیهم السلام، موفق دارد و جزای خیر در دنیا و آخرت بدان دهد.

منبع: (طریق النجات، میرزا جواد تبریزی، ج2، ص445) به نقل از فتن
 
نظر آیت الله سید محسن حکیم در مورد قمه زنی
آیت الله العظمی سید محسن حکیم (رح)
 
فرزند ایشان شهید آیت الله سید محمد باقر حکیم نقل نموده‌اند که پدر بزرگوارشان دائماً می‌فرموند: «انّ قضیة التطبیر هی غصة فی حلقومنا»؛ «مسئله قمه‌ زنی، غصّه و اندوهی در گلوی ماست.»

منبع: قمه‎زنی سنت یا بدعت، مهدی مسائلی. به نقل از «قمه زن ما هر دو شیعه هستیم... به حرفام فکر کن»
 
نظر آیت الله محمد باقر صدر در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی شهید سید محمد باقر صدر (رح)
 
آنچه که امروز با نام قمه زنی و جاری ساختن خون بر بدن انجام میشود از افعال عوام مردم و جاهلین آنها است و هیچ یک از علماء اقدام به این کار نکرده اند بلکه آنها دائماً از اینکار منع نموده و آن را حرام می دانسته اند.

منبع: (کل الحلول عند آل الرسول، دکتر تیجانی، چاپ اول 1997 م، ص150) به نقل از فتن
 
نظر آیت الله موسوی اردبیلی در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی (مد ظله العالی)
 
پرسش: نظر جنابعالی در مورد عزاداری قمه زنی (تطبیر) چیست؟ 
پاسخ: چنانچه قمه زدن ضرر معتنابه نداشته باشد و موجب وهن مذهب و مؤمنین در محل نباشد، در آن محل فی حد نفسه اشکال ندارد و الا اشکال دارد.

منبع: پایگاه رسمی آیت الله موسوی اردبیلی - در صورت عدم دسترسی به سایت نسخه آرشیو شده از سایت را در این آدرس ببینید.

«چون در حال حاضر وهن مذهب است، طبق فتوای ایشان جایز نیست»
 
نظر آیت الله علامه سید محمد حسین فضل الله در مورد قمه زنی
آیت الله العظمی علامه سید محمد حسین فضل الله (رح)
 
بعضى از مظاهر عزادارى - نظیر قمه زنى - هم به عنوان اولیه و هم به عناوین ثانویه، شرعاً حرام هستند.

منبع: پایگاه آیت الله سید محمد حسین فضل الله - مقالات (نگاه اسلامی به عاشورا) - جستجوی قمه در سایت ایشان.

 
نظر آیت الله میرزا یدالله دوزدوزانی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی میرزا یدالله دوزدوزانی (مد ظله العالی)
 
 
5- نظر مبارک را درباره ی قمه زنی بیان فرمایید.
ج: به عنوان اوّلی در صورتی که ضرر مهمّی نباشد، جایز است، ولی به عنوان ثانوی و به ملاحظه ی مصالح اسلامی ممکن است حرام بشود و شایسته است عزاداری به صورت معقول انجام شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله میرزا یدالله دوزدوزانی / در صورت عدم دسترسی به سایت نسخه آرشیو شده از سایت را در این آدرس ببینید.

«طبق نظر معظم له، چون مصالح اسلامی در آن نیست، در حال حاضر حرام است».
 

نظر آیت الله حسینی زنجانی در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله العظمی سید محمد حسینی موسوی زنجانی (مد ظله العالی)
 
قمه زنی:  اینکه از مصادیق عزاداری باشد محل اشکال است و اگر سبب سوء استفاده دشمنان تشیع و موجب وهن مذهب گردد جایز نیست.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله موسوی زنجانی

«طبق نظر معظم له، چون اکنون مورد سوء استفاده دشمنان قرار می‎گیرد و موجن وهن مذهب است، قمه زنی حرام است».

 
نظر آیت الله گرامی در مورد قمه زنی
 
حضرت آیت الله العظمی گرامی (مد ظله العالی)
 
ایا ولی فقیه می تواند حکم به جهاد ابتدائی دهد؟
ایا قمه زنی یا زخم کردن صورت به حدی که سرخ یا سیاه شود. مصداق لطم برای عزای حسینی هست؟
--------------------------
پاسخ حضرت آیت الله العظمی گرامی
بسمه تعالی
به نظر اینجانب می تواند لیکن مصلحت تامه باید رعایت شود.
اگر حکم حکومتی بر ترک آنست رعایت شود لیکن بعنوان اولی بنظر من اشکال ندارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله گرامی / در صورت عدم دسترسی به سایت نسخه آرشیو شده از سایت را در این آدرس ببینید.

«طبق نظر معظم له، چون حکم حکومتی بر ترک قمه زنی است، باید ترک شود».

 
نظر آیت الله علوی گرگانی در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی)
 
قمه زنی برای حضرت سیدالشهدا چه حکمی دارد؟
چون موجب وهن تشیع است جایز نیست.

منبع: آرشیو پایگاه اطلاع رسانی آیت الله گرگانی
 
 س7 - قمه زدن در عزادارى امام حسین ع چه صورت دارد؟
ج7 - اگر باعث آمدن خون و سبب مجروحیّت شود، مشروعیّت ندارد
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله گرگانی / در صورت عدم دسترسی به سایت نسخه آرشیو شده از سایت را در این آدرس ببینید.
 
 

 
 
نظر آیت الله محمود شاهرودی در مورد قمه زنی
حضرت آیت الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی ( مد ظله العالی)
 
در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‌های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد...2 - آن که موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هر یک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است و تشخیص این امر از اختیارات ولی‌امر مسلمین است؛ بدان معنی که اگر در شرائط خاصی ولی‌ امر مسلمین چنین تشخیص بدهد که شیوه به خصوص بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی و یا موجب وهن و ضربه زدن به دین و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی است و بر اساس آن از برگزاری آن منع نماید، تبعیت از ایشان بر همگان واجب است و در این رابطه آحاد مکلفین نمی‌توانند از نظر شخصی خود تبعیت کنند.

منبع: قم/ 4 محرم الحرام 1415/ سید محمود هاشمی شاهرودی - به نقل از پایگاه تبیان
منابع ذخیره سازی عکس آیات عظام:
۱۳ آذر ۲۱:۴۷ یک مسلمان
سلام خداخیرت بده،ممنونم کاش این مطلبت رومیتونستی بیشتر منتشر کنی مثلادر شبکه های مجازی

سلام قربان شما
اگه شما هم به خاطر خدا در حد توان در انتشار کمک کنید، عالی میشه.

تصویری که برای ایت الله مازندرانی زده اید اشتباه است.این تصویر ایت الله نظری خادم الشریعه مازندرانی است که زنده هستند.

اصلاح شد.
باتشکر

۰۴ بهمن ۲۲:۵۸ حسین معین
ماشاالله خود شما عالم هستی تمامی نظرات را همان جور که خودت دوست داشتی تفسیر کردی اصلأ یه کاری کن، شما هر چی که علما میگن رو اونجور که خودت دوست داری تفسیر میکنی خودت نظر بده چی کار به رای علما داری
شایدم خودت مجتهدی و خودت خبر نداری؟

برادر من کجا نظر خودم را دادم؟
نظر مراجع را نقل کردم با ذکر منابع.

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام عزیزم.معلومه که از خودت حکم دادی
من لینک هایی برات میفرستم که میتونی بر استحباب موکد فقها که با دست خط خودشان هست اطلاع یابی و از معدتین شریفین خودت به اسم فقها فتوا ندی
*****************************************************
************************************************************************
*********************************************************
********************************************************************************************

سلام بزرگوار
برادر من پایان هر نظر مرجع، سند آن نظر را به صورت پیوند  از سایت خودش یا از کتابی یا از منبع معتبری دیگری دادم.
این فتواهایی که شما گذاشتید اکثرش هم مراجعی بودند که جزء 25 مرجعی  که نام بردم نیستند.
در ثانی، آن یکی - دوتائی هم که بود با مطلبی که من از آن مرجع با استناد به سایت استفائات رسمی خودش یا کتاب خودش منافاتی نداشت (دقت کنید و از پافشاری بر حق بپرهیزید)

سلام


خدا قوت بسیار عالی بود


موفق باشین

سلام
قربان شما.
خواهش میکنم
یاعلی (ع) مدد

۲۵ تیر ۰۴:۰۰ سرباز سید
احسنت عالی بود خدا قوت
۲۵ تیر ۰۴:۰۴ سرباز سید
سلام بزرگوار
شما اولین کسی بودید که بنده دیدم اینقدر در کلیپ سایت فتن دقت کردید که صدای آیت الله العظمی وحید خراسانی رو دقیق شنیدید و به ما هم اطلاع دادید به هر حال ممنون

سلام
خواهش میکنم
قربان شما

مدیریت محترم وبلاگ لطفا در انتشار نظرات علما احتیاط کنید و نظر علما را از 3 طریق بدست آورید.
1.شنیدن از خود فقیه
2.مراجعه به رساله عملیه فقیه
3.مراجعه به بخش استفتاء مکتوب سایت رسمی فقیه
لازم به ذکر است راه های دیگر و منابع دیگر فاقد ارزش و برای بری ذمه شدن مکلف کافی نیست و سبب علم مکلف به نظر فقیه نمی گردد.
باتشکر 

در رساله فارسی اقای سیستانی اینگونه آمده:


مسأله ۴ ـ به دست آوردن فتوا، یعنی دستور مجتهد چهار راه دارد:
اوّل: شنیدن از خود مجتهد.
دوّم: شنیدن از دو نفر عادل که فتوای مجتهد را نقل کنند.
سوّم: شنیدن از کسی که انسان به گفته او اطمینان دارد.
چهارم: دیدن در رساله مجتهد در صورتی که انسان به‌درستی آن رساله اطمینان داشته باشد.

________

همه اقوالی که نقل کردم منبع اتخاذ آن را قرار دادم. مواردی که از اقوال مجتهدین ذکر کردم یا از بخش اسفتائات سایت خودشان است یا از کتاب اسفتائات شان است و یا غیر آن 4 طریق فوق. مقلدین برای اطمینان میتوانند از مجتهدشان سوال کنند.

۱۶ مهر ۲۳:۴۷ قمه زنان نوکر انگلیسی یزید زمانه
خدا لعنت کند بر کسی که با قمه زنی شیعه رو بدنام می کند 
سلام
خدا خیرتون بده.
هرکس برای من با یک آیه یا یک حدیث یا نه با عقل برام ثابت بکنه قمه زنی حلاله روز عاشورا علنی قمه می زنم.
یاعلی
ممنون سعی درانتشار خواهیم داشت.
سلام.  چرا ترسید نظر مفصل ایت الله نایینی رو که بسیاری از مراجع آنرا تایید کردند بگذارید؟  لااقل جرات می کردید و در ذیلش مینوشتید این نظر قدیمی شده و برای زمان ما بدرد نمی خورد.  

سلام بزرگوار
در این زمان مقلد آیت الله نائینی کی هست؟ که من نظر ایشان را بگذارم؟

ضمنا عزاداری از موضوعاتی هست که نص صریح برای نحوه اقامه آن بیان نشده، اما حدودی شریعت بیان نموده مثل اینکه وهن مذهب و ائمه اطهار (ع) نباشد، ضرر (قابل توجه) به نفس نباشد و ... لذا چون در حال حاضر قمه زنی وهن مذهب هست (و نص صریح در قرآن و سنت در موردش وجود ندارد) خیلی از مراجع به همین خاطر نظر بر حرمت داده اند.

لطفا چشمانتان را باز کنید.

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام.کاشکی میشد قمه زنی دیگه نباشه،خود من چهار سال زدم ولی الان پشیمونم،نمیدونم اخه چه تعصبی دارن بعضیا***** **** ** *** ******* ** *** ** **** ** ********** *** **** ***** *** **** *** **** *********** ***** *********

سلام

احسنت

۰۴ آبان ۰۱:۱۲ متین لاسمی
امیدوارم کسایی که قمه زنی رو جایز میدونن کمی اندیشه کنن.
با اجازه این مطلب رو در http://shiamoslem.mihanblog.com/post/25 لینک کردم.
پاینده باشین.
واقعا اگر کسی فهم اجتهادی داشته باشد و به مقتضیات جامعه آگاه باشد بلاشک بر حرمت تطبیر فتوا خواهد داد...
ممنون    برادر    من فکر می کردم حضرت آیت الله وحید  حلال فرمودن  ولی حالا فهمیدم حرام دونستن
سلام من خودم در مشهد در سخنرانی اقا وحید شرکت میکنم و از ایشان بارهاو بارها پرسیده شده است که قمه زنی درست است یانه ایشان جواب داده که درست است. شما یک فیلمی رو اوردید نه معلوم است که خود اقا هست ونه معلومه که ایشان چه می گویند من موندم تو چه طور حرف ایشون رو تشخیص دادی وحرفت رو هم باسند بگو نه با فیلم که معلوم نیست که خود اقاست

سلام

فیلم مربوط به خودشان هستند و چیزی که گفتند را نوشتم (دقت بفرمایید)

۲۹ شهریور ۱۶:۵۸ یا زهرึا (س)
با عرض سلام و ادب و خدا قوت خدمت شما مدیریت محترم و دست اندرکاران...
مطالب بیان شده با منابعشان بسیار دقیق و قابل تأمل هست،متأسفانه ما در خیلی از گروه هایی که به صورت مناظره و مباحثه (و در بسیاری مواقع جنجال)بین اهل تشیع و تسنن و وهابیت ملعون برگزار میشه،شاهد هستیم این چیزها دست آویزی عمدی برای دشمنان شیعه خواهد بود...!!!
به طور مثال همین روزها که در آستانه ماه محرم الحرام قرار داریم بیشتر به چشم میخوره...
من و خیلی از برادران و خواهران مذهب پر افتخار تشیع از متعصبان کور این قضایا تقاضای اندکی تأمل و تفکر داریم،لطفا به بزرگان تاریخ و مهمتر و برتر از اون صاحبان امامت و شریعت و ولایت فقیه توجه کنند(که تاریخ نشان نداده و نخواهد داد که این مجموعه مبتلا به این مضرات بوده اند...)که این گونه اعمال بی سند و مدرک فقط ضربه بر پیکر تشیع و اسلام خواهد بود...
با تشکر از شما و تمام اهالی تفکر و تعقل که نیاز به دین خاصی هم نداره...!
موفق و مؤید باشید.
التماس دعا
یا علی
۰۱ مهر ۰۹:۴۶ قره ملیهلی
باسلام,درصورت امکان نظر صریح آیت ا...
وحید خراسانی را بدون نقل قول درج نمائیدضمنا آدرس دفتروسایط ایشان را اعلام
فرمائید.التماس دعا ممنون.

باسلام و عرض ادب

بنده از سایت رسمی دفتر ایشان استفتاء کردم چند مرتبه جواب ندادند. نه اینکه آقای وحید جواب نمیدن نه، بلکه اون کسی که استفائات رو چک میکنه و بررسی میکنه در مورد قمه زنی پاسخ استفتائات اینترنتی رو نمیده در حالیکه پاسخ بقیه سوالات رو میده

این تحلیل بنده رو ببینید
http://alisajjad.blog.ir/post/105

۰۴ مهر ۱۶:۰۲ صدای ابراهیم
شما تشریف ببرید دفتر آقای وحید میفهمید که این ادعای فتن در مورد ایشون کذب محض است ! من خودم شخصا از ایت الله وحید استفتا کردم ایشان فرمودن بزنید در ظهر عاشورا 

سلام

بزرگوار پس این فیلم و گفته آیت الله فقیه ایمانی چی میشه؟
شما استفتاء کردید سند استفتاء خودتون رو قرار بدید
ضمنا اینجا رو هم ببینید
http://alisajjad.blog.ir/post/105

با سلام ولی به حر حال مرا جع یه جورایی حرام نمیدونن و شل حرف می زنند بالاخره فرق است بین اینکه محکم بگی حرام است یا جایز نیست و یا فعلا جایز نیست یا موجب وهن و سواستفادهدشمن است باید محکم بگن حرام است

سلام

اگر با اصطلاحات فقهی آشنایی داشته باشید

جایز نیست با حرام است هیچ فرقی نمیکند.

سلام مجدد برادر عزیز من خودم مخالف قمه زنی ام به نظر من جایز نیست با حرام است فرق می کنه مثلا خوردن شراب حرام است قبول بفرمائید که مراجع شل می گن که حرام است بعدشم اگه امروز بگی قمه زنی حرام است فردا باید بگی شور گرفتن لخت شدن حرام است پس فردا باید بگی تب زدن حرام است و زنجیر اگه محکم بزنی حرام است علم بلند کردن حرام است بهمین خاطر مراجع رو اگه بهشون فشار بیاری منظور که اگه خرد جمعی فشار بیاره از احکامشون کوتاه میان و باید رفت و تحقیق کرد که مراجع ۱۰۰ سال پیش چه گفته اند مطمئن باشید ۵۰ سال پیش هیچ مرجعی نگفته حرام است و شاید صواب هم بوده

سلام مجدد

آنچه عرض کردم از باب اصطلاحات فقهی، رو میتونید شما پیگیری و استفتاء کنید در مورد تفاوت «جایز نیست» و «حرام است».
اینکه فرمودید: " مراجع رو اگه بهشون فشار بیاری... از احکامشون کوتاه میان" این مرجع دیگه مرجع نیست! مرجع باید بر حسب استنباطات خودش از منابع فقه نظر بدهد نه بر حسب فشارهای وارده.

باتشکر

بابا نکنین از این کارها آبروی شیعه رو بردین... کجای دین اسلام قمه زنی رو تایید کرده؟! برین توی اینستاگرام و کانالهای تلگرامی و ببینید سایتهای منتسب به وهابیت به خاطر قمه زنی چقدر ما رو مسخزه میکنن و کاربران وهابی چقدر به شیعیان توهین و ما رو لعنت میکنن.. هر کس قمه زنی کنه به شیعه خیانت کرده
۰۳ دی ۱۲:۴۰ مصطفی حیدری
شما کافیست برای اینکه بدانید قمه زدن حرام است یا نه به سایت گوگل مراجعه کرده و دو عبارت shia muslims و Sunni Muslims را جستجو کنی و با عقل خودت تصمیم بگیری . فقط یادت نره آسیبی به نام مقدس آقا اباعبدالله الحسین(ع) نزنی
سلام خدمت شما مدیر محترم و همه دوستان
راستش چیزهایی که دین ما در مورد آن تعصب دارد مثل حق الناس و اصل احیای مجالس عزاداری و...ده ها مورد از این قبیل را رها کردیم ودست گذاشتیم روی موردی که بین فقهای بزرگوار هم اختلاف است و اصلا معلوم نیست که جزء شعائر حسینی حساب شود
این کار تعصب بیجایی است
محکمات دین ما در خطر است سر چیزهایی بحث می کنیم که اگر ثابت شود از مستحبات است
سلام یکی از آمریکا بهم پیام داده بود گفت میخواستم درباره مذهب شما تحقیق کنم تو اینترنت نوشتم Shea Moslem عکس خون آورده میگه آیا شما وحشی هستید.لطفا قمه نزنید.رسانه های آمریکایی دارن رو نشر قمه زنی کار میکنند تا شیعه رو بدنام کنند
من مقلد آقای خراسانی هستم. ایشون سخنرانی دارند که گفته شده اگر خونی هم ریخته بشه جایز است و  سرشکستن اشکال نداره شما این حرفا رو از کجا جعل میکنید واقعا براتون متاسفم....

بنده دیدم افرادی که میگویند نظر آیت الله وحید در مورد قمه زنی جواز است، به این فیلم http://bayanbox.ir/info/3136556186058275315/w  استناد می‎کنند که آیت الله وحید در کلیپ بعد از تمجید از آیت الله نائینی، نص فتوای او را نقل میکنند و می‎فرمایند: " نص فتوای او این است که برای حسین بن علی اگر بزنند به سینه، زنجیر، تیغ، خون بیاید هیچ اشکالی ندارد، فقیه این است. عظمت مصیبت این است. "

عده ای از افراد از جمله فوق استباط حلیت قمه زنی کردند! یا للعجب! چرا؟

1- اگر هدف نقل این فتوای آیت الله نائینی توسط آیت الله وحید، بحث جایگاه و اهمیت والای مصیبت و عزاداری امام حسین علیه السلام باشد، از این نقل قول فتوا چگونه می‎شود نظر خود مجتهد را فهمید در حالیکه در حال حاضر هم آن کلیپ از ایشان وجود دارد که در پاسخ به سوال پرسشگر در مورد قمه زنی میفرمایند جایز نیست و هم اینکه آیت الله فقیه ایمانی نزدشان نماینده شخصی فرستادند و برایشان محرز شده که نظر آیت الله وحید حرمت قمه زنی است.

2- در کلیپ بحثی از قمه زنی نشده و تیغ با قمه متفاوت است. حتی برخی زنجیرهای تیغ دار هم قدیم موجود بود.

2- زدن به سینه و زنجیر زنی که منجر به خون آمدن می‎شود که (که آن معمولا اندک است) با قمه زنی متفاوت است.

سلام علیکم خداوند ان شاءالله لعنتت کنه
یا علی علیه السلام مددی

سلام

!!!

۲۳ شهریور ۲۲:۴۶ محمد رضا عرفی
برادر خدا خیرت بده کم وبلاگی دیده بودم از سال 94 
شروع به فعالیت کنه و تا الان الان هم ادامه بده
خدا پشت و پناهت
سلام
ممکن است که برخی از مراجع اجازه داده باشند برای قمه زنی اما نهایتاً گفته اند که مستحب است اما هیچ مرجع و عالمی نمیگه که واجبه اما در مقابل بسیاری قائل به حرمت شده اند.
حال تصمیم با شما آیا استحباب توان مقابله با حرام را دارد؟؟؟
۰۴ آبان ۱۹:۰۲ علی میاحیون

سلام علیکم اقا لطفا وبلاگتو بروز رسانی کن 

یا معلومات خودتو بروز رسانی کن 

اولا اقای سیستانی حکم بر جواز یا حرمت قمه ندادن 

ثانیا خود اقای وحید تو کلیپ معروف ازشون پخش شد بر جواز زدن زنجیر تیغ  گفت خون بیاید هم بیاید اشکال ندارد.

 ایت الله خویی که جواز بر استحباب دادن شما این مطالبو بروز کن لطفا 

بعدش محمد حسین فضل الله که یک خائن به مذهب که حتی شهادت حضرت زهرا رو هم منکر هست اصلا این اقا به کلام خود مراجع ایشون رد کردن 

سلام.

۱- در مورد آقای سیستانی، نقل قول کردم.
۲- اون کلیپی که شما میگید رو مجزا بحث کردم، از جملۀ «خون هم بیاید اشکال ندارد» شما نمیشه استنباط کنین قمه‌زنی جایز هست (این مورد رو مفصل بحث کردم و در همین صفحه در قسمت نظر آقای وحید، لینکش هست مطالعه کنید)
۳- در مورد آقای خویی ادعا نکنید، نظرشون همراه با مدرک و سند قرار داده شده اما شما صرفا ادعای خالی میکنید! ایشون باید قید فرمودند که «اگر قمه‌ زنی و زنجیرزنی با قلاب‌های فلزی که در ماه محرم انجام می‌گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمسخر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست».
۴- محمد حسن فضل الله نوری هم این قضیه رو نمی‌دانستم،‌ والله هو العالم.

۲۵ مهر ۲۱:۱۶ معصومه

بسیار عالی امیدوارم که خدا به کسانی که قمه می‌زنن عقل سلیم بده به حق امام زمان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
* اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک *

قال رسول الله (ص): إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی مَا آذَاهَا
ترجمه: همانا فاطمه پاره‌ی تن من است، هرکه او را آزار دهد مرا آزار داده است.


*** اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ***

مده از جنت و از حور و قصورم خبری
جز رخ دوست نظر سوی کسی نیست مرا

(قسمتی از غزل حضرت امام خمینی قدس الله سره الشریف)
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان