علی سجاد فاطمی موحد

گاه‌نوشت‌های شخصی و عمومی

چگونه به سوالات دینی کودکان پاسخ دهیم؟ + معرفی کتاب و مقاله

اگر از پدر و مادرهایی هستید که مایلید سوالات دینی کودکان خود را از همان ابتداء بی جواب نگذارید، یا برای سوالات کودکان خود جوابهایی در حد اطلاعات و استعدادشان ندارید. به معرفی کتاب و مقاله ایی که در این نوشته صورت گرفته دقت کنید.

خوب ابتداء میرم سراغ معرفی کتب!

کتاب اول: خداشناسی قرآنی کودکان

چگونه به سوالات کودکان دینی کودکان پاسخ دهیم؟

در وبلاگ «کتاب های غلام رضا حیدری» این چنین آمده: (با تغییرات جزئی)

«خدا چه رنگى است؟ خدا کجاست؟ آیا خدا هم شیرینى دوست دارد؟ خدا کامل است، یعنى چه؟ آیا میتوان با خدا تلفنى حرف زد؟ چرا خدا جن‏ها را آفریده تا آدم‏ها را اذیت کنند؟ آیا خدا ما را دوست دارد؟

پرسش‏هاى مربوط به خدا، از مهم‏ترین و اصلیترین و مطرح‏ترین پرسش‏هاى کودکان و نوجوانان است. کتاب خداشناسى قرآنى کودکان که حاصل تلاش حجت‏ الاسلام حیدرى ابهرى است به 40 سؤال مهم در این زمینه پاسخ داده است. این کتاب از یک سو به معارف ناب قرآنى تکیه دارد و از سوى دیگر با ادبیات ویژه کودکان و نوجوانان نگارش یافته است. نویسنده کتاب، نه به بهانه ساده‏ نویسى، از طرح دیدگاه‏ هاى توحیدى بزرگان دین چشم‏پوشى کرده و نه با تفصیل مباحث از ادبیات ویژه و نیاز مخاطبان آن دور گشته است. امید آن که این اثر مورد توجه مربیان، معلمان، پدران و مادران گرامى قرار گیرد و آنان را در پاسخگویى به پرسش‏هاى فرزندان عزیز سرزمین اسلامی مان یارى دهد».

انتشارات جمال ناشر این کتاب است.

کتاب دوم: خدا رنگ ندارد

پاسخ به پرسشهای دینی کودکان

در وبلاگ «کتاب های غلام رضا حیدری» این چنین آمده:

بسیاری از کودکان می پرسند: خدا چه رنگی است؟ به این پرسش و پرسش های مشابه آن چگونه باید پاسخ داد؟ آیا می توان با برخی استدلال های فلسفی یا جواب های پیچیده به این پرسش کودکانه پاسخ گفت؟ روشن است که ارائه ی پاسخ های بزرگسالانه در این گونه موارد کارساز نیست؛ زیرا کودک، ابزارهای لازم را برای دریافت و تحلیل این پاسخ ها ندارد. پس چه باید کرد؟ اندوخته های علمی و قدرت استدلال کودک به حدی نیست که بتوان پاسخ های موجود در کتاب های اعتقادی را به او ارائه داد. این گونه کتاب ها، غالباً با نگاه به مخاطب بزرگسال و آن هم آشنا به مبانی استدلال نگاشته شده است. پس سهم کودک از بحث های اعتقادی چه خواهد شد و پرسش های او را با چه شیوه و با بهره مندی از چه اطلاعاتی باید پاسخ گفت؟ حقیقت آن است که هر یک از سؤال های اعتقادی کودکان را به روش خاصی باید پاسخ داد، در عین حال روشی که اکنون از آن سخن خواهیم گفت، در برخورد با بسیاری از پرسش ها کارساز است. در این روش، ابتدا باید با ارائه ی گزارشی از پرسش او، خود کودک را با زوایای پرسشی که مطرح کرده و لوازم آن آشنا ساخت. آن گاه با چند مثال، باید نقطه ی تاریک ذهن او را روشن کرد و روح پاسخ را در همان مثال ها به وی انتقال داد. سپس باید با عباراتی صریح، جان مطلب را برای او بیان کرد و او را به حقیقت پاسخ رهنمون ساخت. در کتاب «خدا رنگ ندارد» نمونه ای از این روش را می توانید ملاحظه فرمایید. از صفحه ی 3 تا 6 مربوط به مرحله ی اول این شیوه ی پاسخگویی است. در پایان متن صفحه ی 6 ورود به مرحله دوم ـ ارائه ی مثال ها ـ آغاز می گردد. در سه صفحه ی آخر نیز روح جواب بیان می شود. البته استفاده از آیات نورانی قرآن و سخنان چهارده معصوم (ع) در فرایند پاسخگویی، اثر بسیاری برروح پاک کودک به جای می نهد. این نکته، حاصل صدها ساعت پاسخگویی حضوری و غیر حضوری نویسنده ی مجموعه ی حاضر به سؤالات کودکان است.

کتاب سوم: خدا و قصه هایش

خدا و قصه هایش

در وبلاگ «کتاب های غلام رضا حیدری» این چنین آمده:

«خدا و قصه‌هایش» با زبانی ساده و قابل فهم، اصل توحید را در قالب قصه و حکایت به بچه‌ها آموزش می‌دهد. این کتاب برای آموزش مسایل اعتقادی به گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال نوشته شده است و در ابتدای هر داستان توضیحاتی در حد ۴ تا ۵ صفحه داده شده و سپس با تبیین داستان سعی شده است که موضوع موردنظر در ذهن کودک تثبیت شود. پرداختن به موضوعاتی که کمتر به آن ها پرداخته شده، استفاده از ظرفیت قصه در تبیین مسایل اعتقادی، بهره گیری از ادبیات و تصویرگری خوب ویژگی های عمده کتاب" خدا و قصه هایش" هستند که موجب تقدیر آن در شانزدهمین جایزه دوره سال شده است. این مجموعه شامل 6 جلد است.
کتاب چهارم: خدا دوستت دارد

در وبلاگ «کتاب های غلام رضا حیدری» این چنین آمده:

خدا دوستت دارد
مجموعه ی «به من بگو خدا کیست؟»، اثری است که از یک سو، با ارائه ی یک دوره خداشناسی متناسب با کودک به تقویت بنیان تربیت دینی می پردازد و از سوی دیگر، بر دریافت های توحیدی و فطری کودکان که هنوز با شبهه ها و اندیشه های ناپاک آلوده نگشته تأکید می کند. ضمن آنکه این مجموعه به بخشی از مهم ترین پرسش های کودکان درباره ی خدا و صفات او پاسخ می دهد. روشن است که این مجموعه برای پاسخگویی به همه ی پرسش های کودکان کافی نیست، در این زمینه می توانید از کتاب خداشناسی قرآنی کودکان به قلم نویسنده ی مجموعه حاضر بهره ببرید.

و اما معرفی مقالات!

برای نمایش مقالات، روی عناوین زیر کلیک کنید:

چگونه به پرسش‌های کودکان درباره خدا پاسخ بگوییم؟
چگونگی پاسخ به سوالات کودکان در زمینه خداشناسی
4 کلید اصلی در آموزش خداشناسی به کودکان
توصیف خدا برای یک بچه چهار ساله چگونه است؟
سوالات کودکان در مورد خدا را چگونه جواب دهیم؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
* اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک *

قال رسول الله (ص): إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی مَا آذَاهَا
ترجمه: همانا فاطمه پاره‌ی تن من است، هرکه او را آزار دهد مرا آزار داده است.


*** اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ***

مده از جنت و از حور و قصورم خبری
جز رخ دوست نظر سوی کسی نیست مرا

(قسمتی از غزل حضرت امام خمینی قدس الله سره الشریف)
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان